Veřejný sektor musí stovkám úředníků dorovnávat zaručený plat, náklady rostou

Facebook
Twitter
LinkedIn

To, před čím jsme varovali a na co jsme upozorňovali, již můžeme jen zopakovat: argument, podle něhož je nutné konsolidovat veřejné finance, se kterým vláda v posledních letech odmítala debatu o adekvátní valorizaci platových tarifů, je lichý a nepodložený. Tato skutečnost se až nápadně projevuje v souvislosti s novým způsobem stanovení minimální mzdy a zaručených úrovní platu.

Úřady totiž letos na doplatky do těchto zákonem garantovaných minim vynakládají výrazně vyšší prostředky než v minulém roce. Deklarované úspory se tedy nekonají – a systém platového odměňování se dále deformuje. Kromě toho, že jsou platy absurdně nízké, stírá navíc tato nutnost doplácet stále více jakékoli motivační efekty osobních příplatků nebo zohlednění náročnosti práce a dosavadních zkušeností v platových třídách a stupních. Abychom získali lepší přehled o této situaci a další argumenty pro letošní vyjednávání, oslovili jsme úřady prostřednictvím jednotlivých svazových sekcí s žádostí o přehled těchto doplatků. Co ze zjištěných informací vyplývá?

Celkový obraz: Rozpětí problémů

Instituce se zásadně liší v rozsahu výskytu doplatků do zaručeného platu. Zatímco některé (např. SÚKL, ČTÚ, MŠMT) řeší jen jednotky případů, jiné (např. ČSSZ, ÚP ČR) se potýkají s masivním výskytem, který ovlivňuje stovky až tisíce zaměstnanců měsíčně.

Co je to zaručený plat?

Minimální plat ve veřejném sektoru je stanoven tzv. zaručenými platy, které vycházejí z platových tabulek podle platových tříd a stupňů. Tyto tabulky určují, jaký nejnižší plat musí zaměstnanec dostat v závislosti na kvalifikaci a délce praxe. Pokud základní tarifní plat zaměstnance nedosahuje této zákonné hranice, musí mu zaměstnavatel doplatit rozdíl — tzv. doplatek do minimálního (zaručeného) platu. Tento mechanismus zajišťuje, že ani nejhůře ohodnocená pozice nespadne pod úroveň stanovenou zákonem.

Hlavní číselné poznatky

Nejvyšší absolutní počty zaměstnanců s doplatky
Úřad práce ČR: přes 600 osob měsíčně (leden, únor)
ČSSZ: 573 osob v lednu (7,24 % ze všech zaměstnanců)
GFŘ a FÚ: dlouhodobě přes 250 zaměstnanců měsíčně napříč kraji

Nejvyšší doplatky na jednotlivce
ČSSZ: až 9 040 Kč
Celní správa: 7 669 Kč
MZV: 7 950 Kč
IP: 7 490 Kč

Instituce s nejnižším výskytem
SÚKL: pouze 1 zaměstnanec v lednu a únoru.
MŠMT: jednotlivci, obvykle 3–5 osob měsíčně.
HZS ČR: 4 osoby s doplatkem do minimální mzdy, 58 do zaručené úrovně platu

Tendence a dynamika

Dynamický nárůst je patrný u ÚP ČR, kde mezi říjnem a lednem došlo k nárůstu ze 14 na 626 případů. Stabilní výskyt vykazuje ČSSZ, především ve středních a nižších třídách (zejména 7., 9. a 10.). ČTÚ a Celní správa se snaží problém aktivně eliminovat úpravou příplatků a dalšími zásahy.

Strukturální příčiny problému

Doplatky nejčastěji vznikají v 3. až 7. platové třídě. U ÚP ČR a MV ČR jde typicky o pracovníky ve 3. třídě (např. asistenti, vrátní, techničtí pracovníci). Často se objevují také u pracovníků s omezeným úvazkem nebo při absenci osobního ohodnocení a příplatků. Některé instituce doplácení řeší aktivně, jiné nikoli.

Odhadované roční náklady na doplatky

ČSSZ: přibližně 11,6 milionu Kč.
ÚP ČR: přibližně 11 milionů Kč.
MZV: přibližně 5,4 milionu Kč.
IP: přibližně 1 milion Kč.
HZS: přibližně 900 tisíc Kč.
Celní správa: přibližně 2,3 milionu Kč.
ČTÚ: maximálně 130 tisíc Kč.
MV ČR: přibližně 200–250 tisíc Kč.
SÚKL: jednotky tisíc Kč.
MŠMT: jednotlivé případy – bez ročního odhadu.

Tato čísla ukazují, že problém má nejen sociální, ale i rozpočtový dopad – v řádu desítek milionů korun ročně jen v rámci vybraných organizací.

Závěry

  1. Problém doplatků není výjimečný, ale strukturální. Postihuje velkou část veřejné sféry, zejména tam, kde jsou nižší platové třídy hojně zastoupeny a není běžné navyšování příplatků.
  2. Vysoký výskyt doplatků naznačuje, že tarifní systém přestal plnit funkci základní garance. Bez zásahu jednotlivých organizací (formou doplatků) by zaměstnanci a zaměstnankyně v některých pozicích reálně pobírali nezákonně nízké platy.
  3. Náklady jsou skryté, ale rostoucí. V organizacích s velkým počtem zaměstnanců v nižších tarifních třídách rostou rychle a výrazně.

Foto: Miloslav Hamřík, Pixabay