Předvolební anketa: Co řekli SOCDEM, Stačilo a Přísaha?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Druhá část odpovědí politických stran a hnutí na anketu, v níž jsme se ptali za vás

Podzimní volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se blíží, kampaň již začala. Náš odborový svaz se rozhodl nečekat na to, jestli se pro nás důležitá témata v kampani a programech objeví samy od sebe. Podle zkušeností z minulých let totiž víme, že tomu tak nejspíše nebude, možná snad s výjimkou nějakého náhodně stanoveného procenta úředníků, které má být údajně „navíc“. Protože složení Sněmovny a zejména následné složení vlády je pro naši práci klíčové, oslovili jsme politické strany a hnutí, u kterých je určitá – byť někdy i malá – pravděpodobnost, že by se do Sněmovny mohly probojovat.

Po prvním oslovení jsme zaslali ještě připomínku, a v těchto dvou intervalech reagovala na zaslané otázky velká část oslovených subjektů. Stejně důležitá jako došlé odpovědi je však i informace, kdo z oslovených stran na naši výzvu ani napodruhé nereagoval. Z vládních stran to byly všechny strany koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Z opozičních stran neodpověděli SPD a Motoristé sobě. Je dle našeho názoru velmi poučné vědět, že těmto subjektům vy jako voliči nestojíte za odpověď na jednoduché dotazy.

Abychom vám nabídli informace pro odpovědné voličské rozhodování, přinášíme nyní první část došlých odpovědí v úplném, nezkráceném a neupraveném stavu. V minulém díle ankety odpovídala hnutí STAN, ANO 2011 a Česká pirátská strana. Nyní přinášíme odpovědi Sociální demokracie, koalice Stačilo a hnutí Přísaha.


Stanovisko SOCDEM

Pozn.: Anketa byla provedena ještě před oznámením kandidatury na kandidátce koalice Stačilo.

Podpoříte důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru?
Ano, naší prioritou je podpora důstojných platů v celém veřejném prostoru, ne selektivně podle toho, jak hlasitá je nějaká skupina, jak to praktikuje současná vláda. Státní zaměstnanci nejsou vyžírkové, na kterých se má šetřit, ale síla, která udržuje stát a jeho servis v chodu a realizuje plány politiků.

Podpoříte personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon (např. důslednou a funkční digitalizací)?
Bez digitalizace nebude možné nic, ani efektivní chod státu, proto chceme digitalizovat promyšleně, systémově a efektivně, aby to nedopadlo jako digitalizace stavebního řízení z dílny této vlády.

Jana Maláčová, předsedkyně SOCDEM

Podpoříte územní samosprávu při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti, např. férovým rozdělením daňových výnosů mezi kraje, města a obce, podporou vzniku společenství obcí, zvýšením příspěvku na přenesenou působnost atd.?
Má smysl rozhodování a výkon státní moci mít co nejblíže občanům, ale vyžaduje to u každé změny pečlivou analýzu nejen ekonomických dopadů.

Podpoříte stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování sborů a odlehčení byrokratické zátěže příslušníků?
Policisté, vojáci, hasiči a další příslušníci bezpečnostních sborů nesmí sloužit v nejistotě, kolik budou mít plat a za jakých podmínek slouží, proto má být jasný systém valorizace jejich platů a spolu s digitalizací snížení byrokratické zátěže.

Podpoříte atraktivitu profese strážníků obecních policií, např. zakotvením dřívějšího odchodu do důchodu, výsluh nebo rehabilitací?
Městské a obecní policie jsou zřizovány obcemi jako pomoc k udržování veřejného pořádku, je na nich, jaké benefity svým zaměstnancům poskytnou.

Jak podpoříte sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře?
SOCDEM chce v první řadě změnit platové tabulky, aby žádný plat nebyl pod stanovenou minimální mzdou, zároveň prosazujeme, aby se minimální mzda zvyšovala mnohem rychleji než dnes, v příštích třech letech každý rok o tři tisíce, aby na konci volebního období byla 31 tisíc korun měsíčně. A poměrně s tím by se měly zvýšit i ostatní tarify státních zaměstnanců. SOCDEM má sedm programových priorit, sedm jistot zlepšujících život zaměstnancům, mladým rodinám i seniorům. Každý by si měl přilepšit měsíčně alespoň o 10 tisíc korun prostřednictvím zvýšení tarifů a zvýšením slevy na poplatníka v dani z příjmu každému zůstane o tisícovku měsíčně více.


Stanovisko hnutí Stačilo

Podpoříte důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru?
Ano, podpoříme důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru. Důstojné odměny jsou zásadní pro udržení kvalitních pracovníků, zajištění stability veřejných služeb a zvýšení atraktivity profesí (např. učitelé, zdravotníci, sociální pracovníci, úředníci, hasiči, policisté). Kvalitní veřejné služby vyžadují odpovídající ohodnocení jejich nositelů a stát by měl vyjádřit, že si jejich práci váží. Vidíme například potřebu zavést pravidelné valorizace, aktualizovat platové tabulky tak, aby lépe odrážely kvalifikaci, odpovědnost a náročnost jednotlivých profesí. Růst platů by měl zohledňovat inflaci a růst průměrné mzdy v ekonomice. Za důležité považujeme tripartitní dohody a kolektivní vyjednávání na úrovni stát–odbory–zaměstnavatelé. Odborové svazy by měly být účastny při přípravě státního rozpočtu, především kapitol ovlivňujících mzdy a platy.

Podpoříte personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon (např. důslednou a funkční digitalizací)?
Podpoříme personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon. Považujeme to za důležité pro zajištění kvalitního, transparentního a profesionálního fungování veřejné správy. Digitalizace je jedním z předpokladů moderní a efektivní veřejné správy. Je třeba ji však realizovat cíleně a uživatelsky přívětivě. Personální stabilizace státní služby vyžaduje i další kroky, například vytvoření stabilního, férového a motivujícího prostředí. Je zapotřebí provést revizi odměňování a docílit konkurenceschopných platů vůči soukromému sektoru, zavést transparentní a spravedlivý systém odměn. Za důležité považujeme též možnosti profesního růstu, zavedení flexibility práce a celkově zlepšit pracovní podmínky státních zaměstnanců.

Kateřina Konečná, volební lídryně hnutí Stačilo

Podpoříte územní samosprávu při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti, např. férovým rozdělením daňových výnosů mezi kraje, města a obce, podporou vzniku společenství obcí, zvýšením příspěvku na přenesenou působnost atd.?
Podporu územní samosprávy při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti považujeme za klíčovou pro zajištění kvalitní veřejné správy a rovnoměrného rozvoje regionů. Budeme prosazovat férovější rozdělení daňových výnosů. Prosazujeme revizi rozpočtového určení daní (RUD), tak abychom zajistili spravedlivější přerozdělování daňových výnosů s ohledem na skutečný výkon přenesené působnosti, počet obyvatel, jejich strukturu, územní rozsah a náklady na správu. Týká se to obcí i krajů. Podle systému, který byl v ČR nastaven více než před 20 lety, jsou některé kraje v současné době podfinancovány vzhledem k počtu obyvatel a odráží se to pak na jejich schopnosti financovat např. sociální služby, investice do rekonstrukcí, oprav a výstavby komunikací, školství apod. Podporujeme meziobecní spolupráci formou vzniku a profesionalizace společenství obcí. Je nutné posílit institucionální rámec společenství obcí, nabídnout metodickou a finanční podporu. Naopak jsme proti slučování malých obcí, které by dle našeho názoru mohlo vést k tomu, že se dostanou na okraj zájmu center a sníží se také možnost zapojení veřejnosti a demokratického rozhodování v malých obcích. Budeme také prosazovat, aby stát změnil svůj přístup ke samosprávám a začal se k nim chovat jako k partnerům. Při zavádění nových povinností je nutné konzultovat s obcemi a kraji jejich dopad na kapacity a náklady. Každé nové rozšíření přenesené působnosti by mělo být kompenzováno navýšením příspěvku či jinou podporou.

Podpoříte stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování sborů a odlehčení byrokratické zátěže příslušníků?
Ano, podpoříme stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování a odlehčení byrokratické zátěže. Podpoříme pravidelnou valorizaci platů, která bude reflektovat inflaci i rizikovost povolání. Za důležité považujeme odměny za výkon, služební věrnost a práci ve ztížených podmínkách. Zohledněny by měly být též regionální rozdíly (např. vyšší příspěvky ve velkých městech). Pro mladé příslušníky nebo při jejich přeložení by neměly chybět příspěvky na bydlení a služební byty. Odlehčení byrokratické zátěže příslušníků by mělo spočívat v digitalizaci agend a zavedení moderních informačních systémů. Podpořili bychom přijetí zákona o stabilizaci bezpečnostních sborů (např. stabilizační příspěvky, náborové pobídky, ochrana před rychlým propouštěním).

Podpoříte atraktivitu profese strážníků obecních policií, např. zakotvením dřívějšího odchodu do důchodu, výsluh nebo rehabilitací?
Ano, podpoříme zvýšení atraktivity profese strážníků obecních policií (městských policií). Mnoho obcí čelí problémům s náborem i udržením kvalifikovaných strážníků, což je zapotřebí řešit systémovými a motivačními opatřeními. Podpořili bychom výsluhové příspěvky a benefity po určitém počtu odsloužených let, podobně jako u státní policie nebo armády. Jak již bylo uvedeno v předchozích odpovědích, podpořili bychom zlepšení platových a finančních podmínek, zkvalitnění pracovních podmínek. Důležité je také dostatečné personální obsazení – přetížené směny vedou k vyhoření a odchodům. Chybět by neměly příplatky za rizikovost, směnnost, noční služby – ty jsou často podhodnocené oproti jiným složkám. Z hlediska profesního růstu má význam také kariérní řád – možnost růstu z běžného strážníka na velitele směny, metodika, vedoucího obvodu atd. Investice do kvalitních strážníků se obcím vrátí v podobě vyšší bezpečnosti, lepšího veřejného pořádku a spokojenějších obyvatel.

Jak podpoříte sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře?
Sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře, považujeme za klíčový pro udržitelný rozvoj, stabilitu a kvalitu veřejných služeb. Konkrétně bychom tento dialog podpořili transparentním rozhodováním, zlepšením komunikace, vzájemnou informovaností a posílením tripartity na centrální a regionální úrovni. Zřídili bychom a posílili odvětvové pracovní skupiny mezi zástupci vlády a odborů v jednotlivých sektorech (např. školství, zdravotnictví). Odborové organizace bychom začlenili do procesu přípravy rozpočtů jednotlivých institucí. Pravidelně by měly probíhat konzultace při tvorbě a úpravách pracovních podmínek, benefitů či platových tabulek. Za důležité považujeme dodržování kolektivních smluv a dohod. Prosazovali bychom revize zákonů, které se týkají pravomocí odborů a zastupování zaměstnanců, aby odrážely současné potřeby. Sociální dialog pro nás není nutným zlem nebo překážkou, ale nástrojem k přínosům a zlepšování stavu veřejného sektoru.


Stanovisko hnutí Přísaha

Podpoříte důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru?
ANO

Podpoříte personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon (např. důslednou a funkční digitalizací)?
ANO

Podpoříte územní samosprávu při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti, např. férovým rozdělením daňových výnosů mezi kraje, města a obce, podporou vzniku společenství obcí, zvýšením příspěvku na přenesenou působnost atd.?
ANO

Podpoříte stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování sborů a odlehčení byrokratické zátěže příslušníků?
ANO

Podpoříte atraktivitu profese strážníků obecních policií, např. zakotvením dřívějšího odchodu do důchodu, výsluh nebo rehabilitací?
ANO

Jak podpoříte sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře?
Důstojným finančním ohodnocením.

Róbert Šlachta, předseda hnutí Přísaha
Foto: Wikimedia Commons

Jana Maláčová; autor Matous Hruska, Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 4.0 International
Kateřina Konečná; autor European Parliament, © European Union, 1998 – 2025
Róbert Šlachta; zdroj Show Jana Krause, FTV Prima, Creative Commons Attribution 3.0 Unported