První část odpovědí politických stran a hnutí na anketu, v níž jsme se ptali za vás
Podzimní volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se blíží, politické kampaně jsou v plném proudu. Náš odborový svaz se rozhodl nečekat na to, jestli se pro nás důležitá témata v kampani a programech objeví sama od sebe. Podle zkušeností z minulých let totiž víme, že tomu tak nejspíše nebude – snad s výjimkou nějakého náhodně stanoveného procenta úředníků a úřednic, kteří mají být údajně „navíc“.
Protože složení Sněmovny a zejména následné složení vlády je pro naši práci klíčové, oslovili jsme politické strany a hnutí, u kterých je určitá – byť v některých případech i malá – pravděpodobnost, že by se do Sněmovny mohly probojovat. Po prvním oslovení jsme zaslali ještě připomínku – a v těchto dvou intervalech reagovala na zaslané otázky velká část oslovených subjektů. Za stejně vypovídající jako odeslané odpovědi považujeme i to, které z oslovených stran na naši výzvu ani napodruhé nereagovaly – a je nanejvýš smutné, že z vládních stran to byly všechny strany koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Z opozičních stran potom neodpověděly SPD a Motoristé sobě. Je velmi poučné mít přehled o tom, kterým subjektům nestojíte jako voliči a voličky za odpověď na jednoduché, a přesto stěžejní dotazy.
Abychom vám nabídli informace pro odpovědné voličské rozhodování, přinášíme nyní první část došlých odpovědí v úplném, nezkráceném a neupraveném stavu. Odpovídá hnutí STAN, ANO 2011 a Česká pirátská strana. V červenci zveřejníme odpovědi Sociální demokracie, koalice Stačilo a hnutí Přísaha.
Stanovisko STAN
Podpoříte důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru?
Ano, podporujeme důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru. Uvědomujeme si, že jen adekvátní ohodnocení a spokojení zaměstnanci ve veřejném sektoru zajistí stabilitu a kvalitu veřejných služeb. Stát musí být schopen zaplatit nejen nejlepší experty, ale i běžné zaměstnance, kteří jsou páteří fungování státu a poskytování služeb přímo občanům. Mezi takové nástroje patří již zavedené zvýšení limitů osobního ohodnocení, ale i poskytnutí perspektivy předvídatelného kariérního růstu i zaměstnancům, kteří neaspirují na manažerské pozice.
Podpoříte personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon (např. důslednou a funkční digitalizací)?
Ano, stabilní a profesionální státní služba je klíčová pro fungování státu. Již v tomto volebním období se nám podařilo prosadit novelu zákona o státní službě, která zavádí řadu modernizačních prvků do státní služby a činí ji efektivnější a vnitřně digitalizovanější. Zatraktivňujeme práci pro stát, otevíráme službu pro zkušené lidi z praxe a ze zahraničí, nabízíme zajímavou kariérní perspektivu pro odborníky. Jedná se o balík opatření, kterými chceme dosáhnout stability a konkurenceschopnosti v rámci státní služby.

Podpoříte územní samosprávu při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti, např. férovým rozdělením daňových výnosů mezi kraje, města a obce, podporou vzniku společenství obcí, zvýšením příspěvku na přenesenou působnost atd.?
Posílení územní samosprávy považujeme za zásadní pro další fungování samospráv i státu jako celku. Stát a samosprávy jsou odpovědny občanům zajistit srovnatelný komfort a kvalitu služeb napříč regiony. Novelu zákona, kterou jsme zavedli institut společenství obcí, považujeme za jeden z našich významných úspěchů. Máme za to, že společenství obcí podpoří naši samosprávu v efektivnějším výkonu jejich pravomocí a sdílení kapacit. Na tento základ chceme v budoucnu navázat.
Podpoříte stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování sborů a odlehčení byrokratické zátěže příslušníků?
Podpora bezpečnostních sborů je naší prioritou, jak v tomto volebním období, tak i pro období následující. Dlouhodobě prosazujeme stabilní financování, ale také zjednodušení administrativních procesů, aby příslušníci mohli více času věnovat zajišťování bezpečnosti, nikoliv pouze administrativě. Je také nezbytné předcházet nekonkurenceschopnosti bezpečnostních sborů například s Armádou ČR a vyvarovat se tak rozevírání nůžek mezi lidmi, na kterých závisí bezpečnost ČR. Ministerstvo vnitra pod vedením pana ministra Rakušana a ve spolupráci s Vládním analytickým útvarem poprvé zanalyzovalo finanční ohodnocení mezi HZS, Armádou ČR a Policií ČR. Věříme, že tato robustní analýza bude sloužit k daty podložené personální politice sborů a přispěje nejen ke srovnatelně kvalitnímu ohodnocení příslušníků, civilních zaměstnanců a vojáků, ale i k zpřehlednění možností kariérního růstu pro uchazeče.
Podpoříte atraktivitu profese strážníků obecních policií, např. zakotvením dřívějšího odchodu do důchodu, výsluh nebo rehabilitací?
Domníváme se, že v této otázce musíme jít o krok níže, a to s ohledem na fakt, že až 3 mil. Čechů a Češek nemají obecní/městskou policii vůbec k dispozici (data PAQ research). Drobná kriminalita může přispívat ke zhoršujícímu se subjektivnímu pocitu bezpečí mezi občany a právě strážníci jsou pro státní policii a především pak pro své zřizovatele, tedy obce, klíčovým partnerem. Stojíme tedy před výzvou samotného zajištění obecních policií v našich obcích tak, aby měly adekvátní ohodnocení, dostatečné vybavení a důstojné zázemí. Věříme, že díky prosazované možnosti zakládat společné obecní policie ve společenství obcí zajistíme díky sdílenému vedení OP flexibilitu ve spolupráci s jednotlivými obcemi a díky koncentraci zdrojů odpovídající ohodnocení a vzdělávání pro strážníky. Diskuzi o dalších nástrojích na zatraktivnění profese jsme otevřeni.
Jak podpoříte sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře?
Sociální dialog je při nastavování pracovních podmínek nezbytností. Budeme podporovat pravidelná jednání se zástupci zaměstnanců, včasné informování o chystaných změnách a posilování kolektivního vyjednávání. Chceme, aby zaměstnanci měli reálnou možnost podílet se na tvorbě podmínek své práce.
Stanovisko ANO 2011
Jak víte, tak období, ve kterém bylo Hnutí ANO součástí vlády, znamenalo pro zaměstnance veřejného sektoru nejzásadnější zlepšení podmínek v novodobých dějinách České republiky. Významně a citelně si polepšili nejen zaměstnanci bezpečnostních složek, sociálních služeb, pracovníci ve školství a zdravotnictví, ale také úředníci orgánů veřejné správy. Práci pro stát jsme vrátili důstojnost. Na rozdíl od jiných politických stran a hnutí, které měly celá desetiletí možnost životní úroveň pracovníků veřejné správy vylepšit a neudělali to, má Hnutí ANO nezpochybnitelné výsledky.

Samozřejmě, že v případě důvěry voličů po nadcházejících volbách, budeme nadále garantem: důstojných a konkurenceschopných platů ve veřejném sektoru; zefektivnění procesů, digitalizace a odpovídající adaptace nových technologií napříč veřejnou správou; spravedlivého rozpočtového určení daní mezi stát, obce a kraje; finanční i organizační stabilizace bezpečnostních sborů; revize asociálních zásahů do penzijního systému, včetně posunu věku odchodu do důchodů, které provedla vláda Petra Fialy.
A můžete se spolehnout, že budeme kdykoliv připraveni k otevřenému, transparentnímu a férovému sociálnímu dialogu, a to nejen se zástupci odborů státních orgánů a organizací.
Stanovisko České pirátské strany
Podpoříte důstojné a konkurenceschopné platy ve veřejném sektoru?
Ano, konkurenceschopné s komerční sférou, ale současně s měřením efektivity jednotlivých agend.
Podpoříte personální stabilizaci státní služby a zajištění efektivních podmínek pro její výkon (např. důslednou a funkční digitalizací)?
Ano, ale s cílem dlouhodobě snižovat bariéry izolující pracovní trh ve státní službě.
Podpoříte územní samosprávu při zvyšování kapacit pro efektivní výkon přenesené působnosti, např. férovým rozdělením daňových výnosů mezi kraje, města a obce, podporou vzniku společenství obcí, zvýšením příspěvku na přenesenou působnost atd.?
Ano, ale současně je nutné se bavit i o zvyšování kvality a efektivity sdružováním obcí do větších správních celků či sdružení obcí a sdílení nákladů a znalostí.

Podpoříte stabilizaci bezpečnostních sborů prostřednictvím vyššího financování sborů a odlehčení byrokratické zátěže příslušníků?
Ano, je třeba narovnat platy mezi jednotlivými složkami bezpečnostních sborů a Armádou ČR, zavést automatickou valorizaci platů, aby ze zvyšování platů nebylo téma předvolebního boje. Dále je třeba redukovat množství byrokracie zejména pro policisty a policistky v přímém výkonu služby a co nejvíce zbývající (té nutné) byrokracie převést na neuniformované úředníky (a tím uvolnit ruce těm, kdo potřebují být v ulicích, a ne za stolem).
Podpoříte atraktivitu profese strážníků obecních policií, např. zakotvením dřívějšího odchodu do důchodu, výsluh nebo rehabilitací?
Obecní policie, tam kde existují, by se měly stát součástí integrovaného záchranného systému, v jehož rámci stejně už nyní neformálně působí. Strážníci a strážnice by měli rozhodně mít obdobné benefity (s tím že je zabezpečí zřizující obec). Konkrétní rozsah je k další diskusi, prvním krokem je najít vhodný způsob formálního začlenění obecních policií do IZS.
Jak podpoříte sociální dialog, zejména v rozpočtové a příspěvkové sféře?
Samozřejmě, vždy jsme spravedlivé a rozumné řešení z obou stran podporovali.
Foto: Wikimedia Commons
Vít Rakušan, český politik; autor David Sedlecký, Creative Commons Attribution 4.0 International
Andrej Babiš in February 2025; autor Vox España, Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication
Zdeněk Hřib; autor Vojtěch Havlík/Magistrát hl. m. Prahy, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International