Jaké je práce na úřadě? Průzkum odhalil očekávané i překvapivé výsledky

Facebook
Twitter
LinkedIn

Mgr. et Mgr. Šárka Homfray

Říkáte si někdy, jestli jste vstupem do služebního poměru neudělali chybu? Nejste sami. Některé užitečné odpovědi přináší unikátní průzkum Pohled úředníka/ce 2024, který se uskutečnil v červnu a červenci loňského roku napříč celou státní službou. Výsledky představují doposud nejucelenější sondu do zkušeností, názorů a postojů více než 21 tisíc zaměstnanců a zaměstnankyň státní služby.

V následujícím textu se podíváme na zásadní – a často překvapivá – zjištění. V budoucnu pak nabídneme kritický pohled odborovou perspektivou. A několik otázek položíme i nejvyššímu státnímu tajemníkovi.

Kdo odpovídal?

Do průzkumu se zapojilo zhruba 30 % zaměstnanců a zaměstnankyň služebních úřadů. Tato návratnost představuje reprezentativní vzorek co do rozložení podle genderu, věku, regionu a typu úřadu. Méně reprezentativní je pak vzorek s ohledem na vzdělání a úroveň řízení, neboť mezi odpovídajícími jsou mírně nadreprezentováni vysokoškoláci a řadoví státní zaměstnanci a zaměstnankyně. Průzkum nicméně nabízí spolehlivou základnu pro reflexi reálné situace v úřadech tak, jak ji vnímají samotní pracující. Jelikož je v plánu průzkum po několika letech opakovat, doufejme, že návratnost bude ještě vyšší, a my tak brzy získáme možnost analyzovat vývoj.

Není úřad jako úřad

Zcela klíčovou metodologickou volbou bylo rozdělení odpovědí podle typu úřadu. Průzkum rozeznává pět kategorií:

  1. Ministerstva a Úřad vlády
  2. Soustavy velkých úřadů a Úřad práce (např. ČSSZ, Finanční správa, ČÚZK)
  3. Soustavy malých úřadů (např. státní archivy, KHS, SÚIP)
  4. Ústřední samostatné úřady
  5. Ostatní podřízené úřady

Toto členění umožnilo analyzovat významné rozdíly v pracovních podmínkách, motivaci, ale i přístupu k rozvoji či odměňování. A právě rozdíly mezi první kategorií a ostatními typy úřadů si zaslouží naši pozornost.

Motivace a (ne)spokojenost

Ukazuje se, že lidé vstupující do státní služby mají poměrně realistická očekávání. Nejčastějším důvodem, proč lidé do státní správy vstupují a proč v ní setrvávají, se ukazuje stabilita. Nezanedbatelná je pro mnohé i vnitřní motivace – tedy pocit, že dělají důležitou práci ve veřejném zájmu. Takový pocit je silněji přítomen mezi respondenty z ministerstev a Úřadu vlády. Pracující tu častěji uvádějí, že se ztotožňují s cíli a posláním úřadu. Oproti tomu zaměstnanci a zaměstnankyně z velkých úřadů vykonávající přímé služby často zvažují odchod – na vině je trojice obav: nízká vnější motivace, nevyužitý potenciál a vysoká zátěž.

Pro mnohé státní zaměstnance a zaměstnankyně je státní služba bohužel místem zklamání. Asi 16 % respondentů a respondentek plánuje odchod v následujícím roce. Nejvíce k takovému kroku tíhnou mladí do 39 let – ty nejvíce odrazuje nízký plat. Ten přitom není hlavním důvodem vstupu do služby – ukazuje se spíše, že zklamání přichází i přes nízká platová očekávání. Mezi mladými rezonuje silný pocit, že odměňování není adekvátní vynaloženému úsilí a neslouží jako motivační zpětná vazba.

Pracovní podmínky a prostor k rozvoji

Státní služba v podstatě selhává v podpoře duševní pohody a v reflexi potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň s jiným než rodičovským typem pečující odpovědnosti. Zaměstnanci a zaměstnankyně velkých úřadů (a zejména pak ti, kteří vykonávají činnosti v přímé službě) vykazují nejnižší spokojenost s pracovními podmínkami. Zejména Úřad práce a další velké úřady reportují výrazně horší výsledky – včetně stresu, přetížení a slabé podpory. Mimochodem, zcela nepřekvapivě se jako jeden z největších nedostatků pracovních podmínek uvádějí zastaralé a neefektivní IT systémy.

Ačkoli se státní zaměstnanci a zaměstnankyně cítí odborně vybavení, vnímají nedostatek příležitostí k rozvoji (zejména kariérnímu). Nejvíce nevyužitého potenciálu identifikujeme u lidí zaměstnaných na ministerstvech, mladých a specialistů a specialistek. A celkově až alarmující míru nespokojenosti, přetíženosti, nedostatku času a prostoru pro vlastní vzdělávání a rozvoj potom vykazují vedoucí oddělení.

Spolupráce, autonomie, inovace

Asi nás nepřekvapí, jak rozšířený je pocit státních zaměstnanců a zaměstnankyň, že jejich výkon není reflektován ani odměnami, ani uznáním. Jen 46 % z nich uvádí, že dostává konstruktivní zpětnou vazbu, ačkoli většina představených se domnívá, že takovou zpětnou vazbu poskytuje. Nicméně své přímé nadřízené a spolupráci jako takovou lidé hodnotí povětšinou dobře, horší je to při hodnocení celého úřadu a spolupráce mezi úřady. Úplně nejkritičtěji je pak vnímána spolupráce s politickou reprezentací (opět s výjimkou úřadů z první kategorie).

Lidé se nedomnívají, že by pochodili s kritickým přístupem nebo s inovativními nápady, často postrádají i pocit smysluplné práce. Vztah pracujících k vlastnímu úřadu je slabý. Identifikaci brání většinou nízká participace, chybějící vize i nedostatečný tok informací. Byrokracie je samotnými úředníky a úřednicemi často označována za samoúčelnou, navíc svázanou přísnou regulací.

Závěr

Výsledky průzkumu jsou nejen bohatým zdrojem dat, ale i výzvou pro každého, kdo se podílí na správě veřejných věcí. Ukazují mimo jiné to, že státní služba není homogenní organismus. Ministerstva a Úřad vlády fungují v jiném kontextu než Úřad práce nebo menší úřady s regionálními pobočkami. A rozdíly v motivaci, rozvoji, pracovních podmínkách i kontaktu s politikou to jen potvrzují.