Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejnilo návrh variant možného navýšení platových tarifů ve veřejné sféře od 1. ledna 2026. Předložený materiál, který nyní prochází meziresortním připomínkovým řízením, nabízí šest různých variant valorizace. Jak se valorizace projeví na výplatních páskách zaměstnanců státní a veřejné sféry?
Tabulka č. 1 se zruší dorovnáním na tabulku č. 2
Z důvodové zprávy předložené ministrem Jurečkou vládě vyplývá, že vláda by si měla klást za cíl postupně sjednotit tarifní systém a během tří až čtyř let zcela zrušit platovou tabulku č. 1, která se týká zaměstnanců samospráv či příspěvkových organizací. Záměrem je dorovnání jejich platů na úroveň tabulky č. 2, která je výhodnější a dnes se vztahuje například na zaměstnance ve zdravotnictví.
Přehled variant valorizace
- Varianta I: +5 % pro všechny tabulky
- Varianta II: +7 % pro všechny tabulky
- Varianta III: +9 % pro PT č. 1 a PT státní služby, + 5 % pro ostatní tarify
- Varianta IV: +11 % pro PT č. 1 a PT státní služby, +5 % pro ostatní tarify
- Varianta V: +11 % pro PT č. 1 a PT státní služby, +7 % pro ostatní tarify
- Varianta VI: +13% pro PT č. 1 a PT státní služby, +7 % pro ostatní tarify

„Je to poprvé po letech, kdy se vláda oficiálně přihlásila k myšlence zrušení diskriminační tarifní tabulky č. 1. Závazek dorovnání tabulky č. 1 nevznikl zázrakem, je to výsledek soustavné odborové práce, analýz a tlaku na MPSV i vládu. Teď je ale nutné, aby činy odpovídaly slovům. Očekáváme proto razantnější valorizaci, ideálně na horní hranici návrhů, a vážeme na to svou podporu dalším krokům. Pokud vláda opravdu chce splnit to, co si předsevzala v důvodové zprávě návrhu, pak nedává smysl přijmout jinou variantu, než je varianta č. VI, která by platy v tabulce č. 1 a platy státních zaměstnanců valorizovala o 13 % a ostatní tarify by podle ní vzrostly o 7 %,“ uvedl předseda OSSOO Pavel Bednář. Kvituje také, že varianty V a VI počítají s navýšením základního zvláštního příspěvku některým státním zaměstnancům, čímž má být podpořeno jejich setrvání ve státní službě.
Vláda musí splnit své vlastní cíle a sliby
Z pohledu odborů je důležité, aby vláda své vlastní deklarované cíle naplnila. Jakákoliv valorizace, která nebude směřovat k rychlému vyrovnání rozdílů mezi tabulkami, bude znamenat oddalování obnovení konkurenceschopnosti platů veřejných a státních zaměstnanců. Vláda tedy musí postupovat s odvahou a rozhodně nesmí zůstat u nejnižších variant.
Podle OSSOO dále není přípustné, aby deklarace o navýšení platů byla jen předvolebním gestem bez zajištěných rozpočtových zdrojů a reálné politické vůle. Upozorňujeme také na fakt, že i varianta s třináctiprocentním navýšením pouze zmírní rozdíly, nikoliv, že by je zcela smazala.
Konkrétní příklad: O kolik mi vzroste výplata?
Následující tabulka ukazuje konkrétní dopad valorizace pro zaměstnance v 11. platové třídě a 7. platovém stupni, podle platové tabulky č. 1.
Varianta | Plat 2025 (Kč) | Plat 2026 (Kč) | Nárůst (Kč) | Nárůst (%) |
Varianta I | 32 580 | 34 209 | 1 629 | 5 % |
Varianta II | 32 580 | 34 860,60 | 2 280,60 | 7 % |
Varianta III | 32 580 | 35 512,20 | 2 932,20 | 9 % |
Varianta IV a V | 32 580 | 36 163,80 | 3 583,80 | 11 % |
Varianta VI | 32 580 | 36 815,40 | 4 235,40 | 13 % |
Valorizaci vítáme, ale chceme garance
Odborový svaz státních orgánů a organizací oceňuje, že vláda zohledňuje nutnost zásahu do systému odměňování a reflektuje realitu, kdy obrovské množství tarifních platů již nyní nedosahuje ani minimální mzdy. Naším stanoviskem ale zůstává, že dorovnání rozdílů mezi platovou tabulkou č. 1 a č. 2 musí proběhnout co nejrychleji a nesmí být na úkor další pravidelné valorizace zohledňující mj. inflaci a další ekonomické ukazatele. Zároveň je nepřípustné, aby s nárůstem platových tarifů nedošlo ke zvýšení objemu prostředků na platy. Nemůžeme dopustit, aby přidání bylo jen „na papíře“ a proběhlo na úkor snížení nenárokových složek platu. S růstem tabulek musí vláda zvýšit i výdaje na platy a uvolnit pro dotčené instituce dostatek financí.
Dlouhodobě upozorňujeme na zhoršující se platové podmínky ve většině agend státní správy a veřejných služeb. Jen odbory systematicky chrání zájmy zaměstnanců a jsou zárukou právní jistoty, transparentního vyjednávání a tlaku na dodržování slibů politiků. Dále stojíme za tím, že stát musí být solidní zaměstnavatel. Pokud má mít probíhající reorganizace a transformace veřejné a státní správy smysluplný průběh, nesmí být realizována na úkor platových a pracovních jistot.